Thursday 11 April 2013

Falsafah Pendidikan ...





Guru mempunyai banyak peranan terutama kepada pelajar, ibu bapa, masyarakat dan negara serta rakat sejawat dan profesion keguruan.Peranan utama guru ialah sebagai seorang pendidik. Guru bertanggungjawab untuk mendidik murid -murid iaitu dengan memberi ilmu, memberi pendedahan dan pengalaman serta mendidik murid-muridnya berahklak mulia. Di sekolah, guru mempunyai tugas-tugas tertentu mengikut jawatan masing-masing. Sebagai pensyarah Kolej Matrikulasi Perak, saya berhadapan dengan anak-anak dalam lingkungan remaja. Oleh itu, pendedahan yang diberikan tidak sama seperti di sekolah. 

Bagi saya apabila menjadi pendidik, saya akan mendidik dan melayan pelajar saya sama rata. Tidak kira berbeza latar belakang atau apa pun. Seboleh-bolehnya saya ingin mereka menganggap saya sebagai ahli keluarga mereka bukan sekadar GURU semata-mata.

Hubungan yang erat di antara pelajar dan guru memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran. Saya rasa gembira jika terdapatnya komunikasi dua hala dalam kelas saya sewaktu proses pengajaran dan pembelajaran di jalankan. Oleh itu, seboleh-bolehnya saya akan mewujudkan suasana ini. 


Sebagai seoarang guru, kita perlu mengenali setiap pelajar kita dan kebolehan mereka. Jangan hanya berharap pelajar sahaja yang perlu mengenali guru mereka. Perlu sentiasa terapkan di dalam diri bahawa jadilah seperti lilin yang membakar diri demi menerangi insan lain.

0 comments:

Post a Comment