Tuesday 7 May 2013

REFLEKSI KELAS MINGGU 1 (23 Februari 2013)


Assalammualaikum dan Salam Sejahtera



Pada minggu ini, kami telah mempelajari beberapa pelajaran baru yang boleh diaplikasikan di dalam proses pengajaran dan pembelajaran harian. Perkara-perkara yang dipelajari adalah seperti berikut:

 1. Belajar kaedah melibatkan diri di dalam “online forum” Pensyarah menunjukkan bagaimana cara-cara untuk melibatkan diri di dalam forum kumpulan M SKP6024. Selepas itu, kami dibahagikan kepada kumpulan bebas seramai empat orang. Setiap kumpulan perlu membincangkan tajuk forum yang bersesuaian dimana berkaitan dengan ICT. Membentangkan tajuk forum kepada Cik Hajah Asmayati. Kumpulan kami memilih tajuk “Penggunaan PC tablet dapat membantu dalam proses P&P anak-anak. Apakah komen anda?” sebagai forum yang akan dibincangkan pada minggu seterusnya. “Online forum” ini akan membawa kepada 20% markah individu. Bagi saya, “onlie forum” ini boleh diaplikasikan di Kolej Matrikulasi Perak bagi memudahkan perbincangan di antara saya dan para pelajar.

 2. Cara menggunakan “google drive” Pada kelas kali ini juga kami telah diperkenalkan dengan aplikasi“google drive”. Semua pelajar perlu mempunyai akaun e-mel google sebelum boleh menggunakan aplikasi ini. Sebelum ini, saya hanya menggunakan google mel untuk menghantar dan menerima e-mel serta berkomunikasi secara maya bersama rakan-rakan. Sekarang saya sudah mengetahui beberapa aplikasi lain di dalam google drive. Kita boleh menyimpan pelbagai maklumat di dalam google drive ini. Contohnya seperti folder kerja, power point dan lain-lain lagi. Selain itu, kita juga boleh berkongsi bersama-sama rakan yang lain sebarang kerja melalui google drive ini. Saya juga telah mempelajari bagaimana cara untuk memuat turun atau memuat naik dokumen ke dalam aplikasi ini.



 3. Online survey form Pensyarah juga telah membincangkan aplikasi lain di dalam “google drive” ini iaitu menyediakan “online survey form”. Berikut adalah beberapa langkah mudah dalam menyediakan “online survey form” ini.
- Tekan butang “create” di dalam “google drive” serta pilih untuk menyediakan “form”
- Pilih “title” dan “theme” yang diperlukan bagi form tersebut.
- Boleh mula membina soalan dan cara jawapan bagi setiap soalan boleh dipilih sama ada ingin menggunkan “multiple choices”, “text”, “paragraph” dan sebagainya.
- Tekan butang “done” selepas selesai membina satu soalan. Untuk membina soalan lain, boleh tekan butang “add item”.
- Selesai membina semua soalan, tekan “send form' menandakan soalan siap dibina dan boleh memilih kenalan untuk menjawab soalan tersebut. Ini hanyalah cara mudah untuk membina “online survey form”.

Ada banyak lagi aplikasi yang boleh digunakan.

Kelebihan: Google drive akan memudahkan kita bagi mengatasi kehilangan data disebabkan oleh kerosakan computer atau “pendrive”.
Kelemahan: Jarang mengaplikasikan google drive ini.
Cara Mengatasi: Sentiasa memudahkan kerja dengan menggunakan google drive dalam kerja harian.

0 comments:

Post a Comment