Tuesday 7 May 2013

REFLEKSI KELAS MINGGU 6 ( 30 Mac 2013)


Assalammualaikum dan Salam Sejahtera

Pada minggu ini, kami dapat mempelajari dua perisian percuma iaitu Microsoft Publisher dan juga Chemsketch. Kedua-duanya amat menarik dan sangat membantu dalam proses pengajaran dan pembelajaran.

1. Microsoft Publisher.


Ia adalah sebuah perisian daripada Microsoft Office yang boleh digunakan untuk membuat kad, banner, flyer, kalendar, sijil dan lain-lain lagi. Jujur saya akui bahawa saya tidak pernah menggunakan aplikasi ini walaupun ianya percuma dan sudah sedia ada di dalam.

Tetapi selepas mempelajari penggunaan perisian ini di dalam kelas kali ini, saya sangat teruja untuk menaplikasikannya di dalam kehidupan seharian kerana memudahkan kerja dan sangat menarik.
Dibawah adalah contoh untuk menghasilkan kad ucapan kepada seseorang.


Ini pula adalah contoh flyer yang disediakan menggunakan Publisher.


Kelebihan: Mudah digunakan kerana terdapat pelbagai template yang disediakan dan boleh digunakan terus. Selain itu, pengguna hanya perlu menarik dan memasukkan gambar atau kotak teks di mana sahaja untuk mengdapatkan hasil ciptaan yang cantik dan menarik.

Kelemahan: Tidak semua komputer mempunyai Microsoft Office. Tidak dapat diaplikasikan oleh sesetengah orang.


Cara Mengatasi: Semua komputer perlu mempunyai perisian Microsoft Office yang terkini.


2. Chemsketch


Chemsketch adalah perisian percuma yang boleh diperolehi dari internet. Disini saya ada menyediakan laman web yang boleh dilayari bagi mendapatkan perisian Chemsketch ini.

Chemsketch membolehkan kita melukis struktur Kimia termasuk struktur organik, organometalik, polimer dan lain-lain lagi. Selain itu, terdapat juga ciri-ciri lain yang membolehkannya memberi nama struktur Kimia tersebut. Anda boleh melihat struktur Kimia dalam bentuk 2D and 3D secara jelas.


Melukis alat radas yang digunakan sewaktu eksperimen dijalankan.



 Melihat struktur Kimia di dalam bentuk 3D.


Kelebihan: Dapat dimuat turun secara mudah. Selain itu, mempunyai paparan yang amat mudah difahami. Dapat diaplikasikan oleh guru Kimia sekaligus menjimatkan masa menyediakan bahan pengajaran dan pembelajaran dengan lebih mudah. Membantu menghasilkan manual amali dengan senang dan menarik.

Kelemahan: Terlampau banyak yang hendak diterangkan sehingga tidak mencukupi masa. Terdapat banyak lagi aplikasi yang tidak dapat dikongsikan.

Cara Mengatasi: Perlu meneroka sendiri dan meminta bantuan rakan-rakan lain yang lebih mahir.



0 comments:

Post a Comment