Tuesday 7 May 2013

REFLEKSI KELAS MINGGU 7 ( 6 April 2013)


Assalammualaikum dan Salam Sejahtera

Pada minggu ini, terdapat dua perisian percuma lain yang dapat kami pelajari. Yang pertama adalah Window Movie Maker dan Microsoft OneNote. Terima kasih diucapkan kepada kumpulan pembentang kerana memperkenalkan kepada saya mengenai perisian yang mudah digunakan tetapi tidak pernah digunakan oleh saya sendiri. 

Saya amat beruntung kerana berpeluang mengambil subjek SKP6024, Technology and Inovation in Teaching and Learning Chemistry kerana banyak perkara baru yang dapat saya pelajari.

1. Window Movie Maker.


Saya ada menyediakan laman web yang boleh anda gunakan untuk memuat turun perisian ini jika berminat.




Perisian Movie Maker ini digunakan untuk membentuk video persembahan yang mudah dan cantik bersesuaian dengan kehendak pengguna.

Ia amat senang digunakan kerana paparan yang aamat ringkas dan mudah difahami. Pengguna boleh menggabungkan gambar, video, muzik dan perkataan-perkatan ke dalam video yang sedang dibina.


Kelebihan: Merupakan perisian yang mesra pengguna kerana paparan yang mudah difahami. Selain itu, boleh memuat naik sebarang gambar, video atau muzik mengikut pilihan. Ia juga dapat mengubahsuai video yang telah dirakam menggunakan camstudio. Boleh dimuatnaik terus ke youtube dengan mudah.
Kelemahan: Hanya boleh disimpan dalam bentuk MWV sahaja.
Cara Mengatasi: -

2. Microsoft OneNote




Microsoft OneNote (sebelum ini dikenali sebagai Microsoft Office OneNote) adalah perisian komputer untuk mengumpul maklumat bentuk-bebas dan kerjasama berbilang pengguna. Ia mengumpulkan nota pengguna (tulisan tangan atau ditaip), lukisan, keratan skrin, dan ulasan-ulasan audio, dan boleh dikongsi dengan pengguna OneNote lain melalui Internet. OneNote boleh didapati sebagai suatu permohonan untuk Windows, iOS, Android, Telefon Windows, dan Symbian. 

Kelebihan: Boleh digunakan sebagai buku nota yang boleh menyimpan pelbagai catatan. Selain itu, catatan akan disimpan secara automatik dan tidak perlu risau ianya akan hilang. OneNote juga dapat membuat pengiraan dan menyimpan gambar dan video dengan mudah. Amat berguna kepada guru kerana guru boleh menanda secara terus di atas OneNote seperti menanda diatas kertas.

Kelemahan: Tidak semua komputer mempunyai perisian OneNote ini. Ada sesetengah perisian di internet adalah sah dalam waktu percubaan.

Cara Mengatasi: Diharap semua mempunyai perisian Microsoft Office yang terkini kerana mempunyai bersama OneNote.





0 comments:

Post a Comment