Tuesday 7 May 2013

REFLEKSI KELAS MINGGU 4 (16 Mac 2013)


Assalammualaikum dan Salam Sejahtera


Pada minggu ini, kami menyambung untuk mengemaskini blog. Kali ini, kami mempelajari bagaimana untuk menambah “drop down menu” ke dalam blog. Drop down menu digunakan sebagai mengemaskini blog supaya lebih tersususn dan teratur mengikut kategor-kategori tertentu.

Kumpulan pembentang menyediakan nota ringkas yang membolehkan kami menyediakan drop down menu tersebut. Kumpulan pembentang juga menyediakan satu laman web yang memudahkan kita untuk membina drop down menu ini. Dibawah adalah laman web yang disediakan oleh kumpulan pembentang.




Kita boleh memilih warna dan jenis drop down menu yang kita inginkan mengikut citarasa sendiri. Setelah selesai, kita perlu menekan submit design untuk mendapatkan “coding CSS’ yang akan digunakan di tampal di dalam blog kita.
 
Untuk membina drop down menu ini, kita perlu memerlukan telitian yang sangat tinggi. Ini kerana sedikit kesalahan menaip coding boleh menyebabkan drop down menu tidak menjadi. Tetapi setelah beberapa kali mengalami kegagalan, akhirnya berjaya juga menghasilkan satu drop down menu yang menarik dan mudah digunakan dengan bantuan rakan-rakan yang lain.


Kelebihan: Drop down menu memudahkan kita mencari semua kandungan yang teleh dihantar di dalam blog dan memberikan paparan yang menarik dan kemas. Pembaca juga akan lebih mudah meneroka blog yang dihasilkan.

Kelemahan: Terdapat pelbagai masalah yang timbul disebabkan oleh kesalahan meletakkan kod CSS terutama kepada blogger baru seperti saya. Mengambil masa yang terlalu lama bagi menghasilkan drop down menu kerana sangat memerlukan telitian di dalam pengekodan CSS dan HTML blog.

Cara Mengatasi: Pada pendapat saya, mungkin kita boleh membentuk kumpulan kecil dengan seorang tenaga pengajar. Dengan ini, mudah untuk diselia dan tidak membuang masa orang lain yang sudah berjaya mengikuti pembelajaran yang diajar. 



0 comments:

Post a Comment